Vårt kontor ble kontaktet av en boligkjøper som hadde blitt nektet hjelp gjennom boligkjøperforsikringen hun hadde tegnet hos Help.
Selskapet mente at boligkjøperen ikke hadde en sak som kunne føre frem, til tross for at det var avdekket feil ved en rekke bygningsdeler, herunder tak, etasjeskiller, gulv og elektrisk anlegg.
Etter å ha byttet til Advokatfirmaet Møller, og saksøkt selskapet der selger hadde tegnet boligselgerforsikring, mottok hun imidlertid 900 000 kroner i prisavslag. Dette utgjorde cirka en tredjedel av boligens kjøpesum.
Den aktuelle boligen var en enebolig fra 1920, solgt for 2,8 millioner kroner (eks. omkostninger).
Det ble opplyst om at boligen hadde noe oppussingsbehov og det ble gitt tilstandsgrad 2 og 3 på en rekke bygningsdeler. Mange av forholdene det ble reklamert over ble da også gitt TG3, hvilket tilsier at det er behov for rask utbedring/utskifting av disse.
Takstmannen som skrev tilstandsrapporten hadde imidlertid estimert svært lave utbedringskostnader. Totalt ble utbedringskostnadene for alle forhold gitt TG3 estimert til mellom kr. 200 000,- og kr. 325 000,- i takstmannens tilstandsrapport.
Da boligkjøperen satt i gang med utbedringene viste det seg imidlertid at disse ble svært mye høyere enn takstmannens overslag. Totalt måtte hun ut med flere millioner for å få utbedret manglene.
Help mente imidlertid at dette var noe boligkjøper måtte forvente. De ville derfor ikke bistå henne med å forfølge et krav mot selger.
Da vi overtok saken ble det engasjert en skadetakstmann som også avdekket at boligens areal var målt feil i saksdokumentene. Help aksepterte å dekke advokatutgifter for dette forholdet. For øvrig stod de fast på sitt.
Vårt kontor valgte allikevel å hjelpe boligkjøperen videre, og lot henne betale ned fakturaen etter evne, med et mindre beløp hver måned. Vi bistod henne også med å få aktivert en rettshjelpsdekning gjennom innboforsikringen sin.
Selv om dette medførte at kun en del av advokatutgiftene ble dekket etter hvert som saken skred frem, var vi så trygge på at boligkjøper ville vinne frem at vi påtok oss et betydelig arbeid med å føre saken og bringe den inn for retten.
Da saken ble tatt inn for retten valgte forsikringsselskapet der selger hadde tegnet boligselgerforsikring å fremme et såkalt regressøksmål mot takstmannen som hadde utformet tilstandsrapport i forbindelse med salget (og hans ansvarsforsikring).
De krevde da at takstmannen skulle holdes ansvarlig for kravet fra boligkjøper.
At selskapet valgte å pådra seg kostnadene det medfører å trekke takstmannen inn i saken, viser med all tydelighet at boligkjøper her hadde en sak som kunne tenkes å føre frem. For å ha krav på bistand under boligkjøperforsikringen er dette tilstrekkelig.
Help valgte imidlertid fortsatt å stå på sitt og nektet å betale mer enn en liten brøkdel av kostnadene klient ble pådratt til sakkyndig og juridisk bistand.
Den rettslige prosessen endte med at partene møttes i rettsmekling. Der ble det inngått et forlik som innebærer at boligkjøper mottar hele 900 000 kroner i prisavslag. Dette i en sak der hennes egen advokat gjennom Help mente at hun i utgangspunktet ikke hadde krav på en eneste krone.
Konsekvensen av dette er at Help må dekke alle timene boligkjøper måtte betale selv – uten begrensninger i timesatsen. Dette følger direkte av loven og er en konsekvens av at selskapet blir erstatningsansvarlige når de feilaktig avslår utbetaling under forsikringen.
Saken viser hvor viktig det er å kontakte en ekstern og uavhengig advokat dersom du har et større krav som blir avslått av boligkjøperforsikringen din.
Dersom du har kjøpt en bolig med mangler kan du kontakte oss for en gratis innledende vurdering (inntil 30 minutter).