Boligkjøpere i Fredrikstad byttet til Møller – mer enn femdoblet erstatningen!

Boligkjøperne i Fredrikstad kjøpte et hus fra 2009 som ble fremstilt i rosende ordlag i salgsdokumentasjonen. Men fortvilelsen var stor da det ble avdekket stadig flere feil og mangler ved boligen. Både taket, det elektriske anlegget og alle våtrommene viste seg å ha store utbedringsbehov.

​Klientene hadde tegnet boligkjøperforsikring hos Help forsikring, og en av deres advokater tok da på seg jobben med å hjelpe dem. De ble omsider tilbudt ca. 500 000 kroner i prisavslag, noe Help mente klientene burde vurdere å akseptere.

Klientene reagerte i stedet med skepsis og kontaktet oss for bistand. Vi overtok saken og rådet klientene til å sende inn en ny takstmann for å foreta grundigere vurderinger. Da ny takstraport forelå økte Protector (selgers forsikringsselskap) umiddelbart tilbudet sitt til litt over 900 000 kroner.

Dette var fortsatt langt under det beløpet vi mente klientene hadde krav på, så det ble reist sak for tingretten. Vi krevde da å få utbetalt beløpet Protector erkjente å minst være skyldig i saken, noe Protector etterkom. De valgte derfor å utbetale 935 000 kroner som et foreløpig oppgjør.

Retten valgte så å oppnevne egne takstmenn og det ble avholdt rettsmekling etter at deres rapporter forelå. Under rettsmeklingen økte Protector tilbudet sitt til 1 525 000 kroner – det samme beløpet de rettsoppnevnte la til grunn. 

Ettersom det var stor usikker knyttet til skadeomfanget, særlig for taket og bad, kom vi ikke til enighet i rettsmeklingen. I stedet brukte klientene pengene Protector hadde utbetalt på forskudd og startet utbedring av tak og bad. Det ble da raskt avdekket at deres takstmann hadde rett i sine vurderinger, og den rettsoppnevnte byggtakstmannen doblet følgelig estimatene sine for disse postene.

Det ble så avholdt et nytt rettsmeklingsmøte der partene ble enige om at klientene våre skulle motta kr. 2 475 000,- for alle bygningsmessige feil og mangler.

Men det stopper ikke der. I rapportene og korrespondansen fra Help ble det nevnt at det var påvist sølvkre i boligen. Help hadde imidlertid ikke engasjert skadedyrsspesialister for å undersøke hvorvidt det var faktisk var snakk om sølvkre eller om dette kunne være skjeggkre. Vi rådet derfor klientene til å engasjere en spesialist for å få dette undersøkt. Det viste seg da at «sølvkreene» faktisk var skjeggkre – hvilket er langt mer alvorlig.

Protector aksepterte imidlertid ikke å dekke noe av utgiftene forbundet med skjeggkre. Denne delen av saken gikk derfor til retten, der klientene ble tilkjent ytterligere kr. 408 750,- i prisavslag.

Totalt fikk klientene våre da kr. 2 883 750,- i prisavslag. Nærmere seks ganger mer enn det opprinnelige forlikstilbudet de fikk før advokatbyttet. 

Sitter du også igjen med en følelse av å ikke ha fått det du har betalt for, etter kjøp av bolig? Har du fått et avslag fra selgers forsikringsselskap som du slett ikke er enig i? Ta i så fall gjerne kontakt for en gratis, innledende vurdering.

Del innlegg :

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email