+47 940 80 111

Klient i Hedmark fikk 877.000 kroner

Advokat Møller bistod en boligkjøper i Hedmark som avdekket omfattende mangler ved boligen sin. De møtte som vanlig motbør fra selgers eierskifteselskap som ble bistått av en advokat hos Claims Link.

Advokaten hos Claims Link ville i utgangspunktet ikke kommentere de grundige takstrapportene innhentet av boligkjøper, men ville i stedet sende inn egne takstmenn fra et av firmaene som jevnlig leverer rapporter for selskapet. Fremfor å kontakte oss og be om aksept til dette, fikk de takstmannen til å kontakte boligkjøperen direkte. Boligkjøper la da til grunn at dette var avklart med advokat Møller og slapp selskapets takstmann inn i boligen.

Les også: Erstatningskrav mot takstmann

Da advokat Møller fikk høre dette, kontaktet han advokaten hos Claims Link og ga klar beskjed om at dersom deres takstmann utformet rapport i saken, ville hun bli klaget inn til advokatforeningen for brudd på det etiske regelverket. Tilsvarende ble takstmannen underrettet om at han også ville bli klaget inn til reklamasjonsnemnda for takstmenn hvis han skrev noen rapport i saken.

Dette førte til at selskapet i stedet valgte å erkjenne ansvar og tilby et forlik.

Trenger du generell juridisk rådgivning? Les mer om det her

Advokat Møller avslo tilbudet på vegne av boligkjøper og minnet om at selskapet etter forsikringsavtaleloven § 8-2 har en plikt til å utbetale det beløpet de innrømmer å være skyldig. Etter en del diskusjon omkring dette, aksepterte selskapet å utbetale 565 000 kroner uten at dette var å anse som et endelig forlik i saken.

Boligkjøperen brukte så disse midlene for å utbedre så mye av boligen som mulig. Han prioriterte da de manglene der det var uklart hvor store utbedringskostnadene ville bli, for å få denne uklarheten ryddet av veien.

Da det ble klart at beløpet Claims Link hadde erkjent ansvar for ikke var tilstrekkelig, ble det så utbetalt ytterligere 312 000 kroner, slik at saken kunne bli endelig avsluttet.

Totalt mottok altså boligkjøperen følgelig 877 000 kroner.  

Sitter du også igjen med en følelse av å ikke ha fått det du har betalt for, etter kjøp av bolig? Har du fått et avslag fra selgers forsikringsselskap som du slett ikke er enig i? Ta i så fall gjerne kontakt for en gratis, innledende vurdering.

Du kan lese mer om erstatning i forbindelse med mangler i våre artikler.

Del innlegg :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Har du en eiendomssak?

Ta kontakt for en inntil 30 minutters gratis og uforpliktende førstevurdering av saken din.